Click...Click

Click Here

Monday, October 15, 2012

Berkenalan dengan pokok

As salam

kalau hari tu i bawa korang tengok pokok-pokok bunga kat laman rumah tokki zafran
malam ni i nak bawak korang berkenalan dengan pokok-pokok lain pulak


ni pokok kantan namanya
yang bunganya selalu orang buat kuah laksa penang atau laksa utara 
kalau kat kampung sampai buruk bunga kantan kat atas pokok
xder orang nak ambik
kalau kat shah alam ni bukan main mahal lagi orang jual


nilah dia bunga kantan
yang kat tangkai dia coler coklat tu buah kantan yang dah kering
bagi yang x tau
buah kantan ni sedap sangat rasanya
masam-masam
masa kecik2 dulu i suka makan ngan kicap belacan
memang sedap
sekarang dah lama x makan
agaknya orang x tau pun yang buahnya boleh dimakan
rupa buahnya halus-halus macam biji selasih
masamnya memang x terkata


ni pulak pokok terung
adalah dalam 5-6 pokok kat belakang rumah
terung ni selalunya kita orang bakar makan ngan budu
xpun masak lemak kuah putih makan ngan sambal belacan
ponnn sedap


ni pokok kunyit
pastinya ramai orang kenal


ni pulak pokok nenas di celahan pokok pisang
pokok nenas ni hidup segan mati tak mahu


ni pokok cili
orang terengganu panggil lada burung 
yang pedasnya memang x terkata
pokok ni banyak sangat kat belakang rumah


ni tau pokok apa???
ni pokok sirih
yang rupanya ala-ala dauk kaduk
adalah 2 pokok kat rumah tu
kalau musim orang kahwin ramai jer orang datang mintak daunnya
nak buat sirih junjung

ni pokok limau
i pun x pasti limau apa
x sempat nak tanya
yang pastinya daun tu memang daun limau :)


ni pun semua orang kenal kan...
pokok pisang
penuh dalam kebun getah tokki zafran
buah pisang ni memang boleh buat duit sepanjang tahun


pokok  yang tinggi tu sebenarnya pokok getah
ni dalam kebun getah
tanaman dah campur-campur
ada nenas, tebu, pisang, lengkuas dll


nilah pokok kadok
yang katanya macam rupa daun sirih
pucuk kadok ni sedap letak dalam masak lemak cili api udang


ni pokok pandan
bersepah-sepah kat belakang rumah


pokok nenas lagi

tu jer lah dulu cerita pasal pokok-pokok
mata dah mengantuk sangat
good night 
(^____^)

2 comments:

  1. jaaaa...rindunya dgn pokok2 camtu..senang jer duk kampung..semua blh petik free jer..

    ReplyDelete