Click...Click

Click Here

Monday, February 27, 2012

Pantang Larang Sakit Chicken PoX

Dah hampir seminggu anakanda kena chicken pox. Dah seminggu jugaklah x hantar rumah baby sitter. Kuarantin kat rumah dengan abahnyer. Alhamdulillah dah makin sembuh. Biji2 air dah makin kering. 


Banyak pantang larang orang tua2 pasal sakit chicken pox ni sebenarnya. Antaranya :
  1. jangan menggoreng ketika pesakit chicken pox berada di dalam rumah . nanti minyak yang meletop2 tu ibarat meletopkan bintik-bintik chicken pox  !
  2. jangan makan kicap ! kalau berparut akan menyebabkan kaler hitam tak boleh hilang .
  3. jangan kene hujan . ini paling pantang yek ? sebab boleh menyebabkan kesan parut yang berlekuk ataupun boleh menyeman aka meroyan :p
  4. jangan makan telur atau seafood iaitu makanan yang boleh menyumbang ke arah kegatalan
  5. jangan garu atau usik-usik bintik-bintik chicken pox nanti tinggalkan bekas dan parut
  6. minum air kelape untuk keluarkan semua chicken pox . untuk elakkan kena chicken pox kali kedua.
  7. kerap mandi . ekcili petua orang dulu-dulu cakap jangan mandi kan ? tapi jangan ikut sebab itu virus dan mesti mandi dengan sabun yang doc bagi. jangan pakai sabun biasa.
pemakanan memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya dalam mempercepatkan proses pemulihan dan mengurangkan simptom penyakit.antara diet yang patut diamalkan semasa terkena penyakit ini ialah:
  1. kurangkan pengambilan buah-buahan sitrus seperti limau dan oren kerana buah-buahan ini mempunyai kandungan asid yang tinggi dan boleh menerukkan ruam dan kegatalan badan.
  2. banyakkan meminum air kerana ia dapat membantu mengawal demam dan menyingkirkan toksin badan.
  3. tingkatkan pengambilan sayur-sayuran kerana sayur-sayuran kaya dengan vitamin dan mineral yang penting dalam mengurangkan pembentukan ruam dan jangkitan. pengambilan karot amat digalakkan semasa terkena penyakit ini kerana ia terbukti membantu memulihkan pesakit daripada chicken pox.
  4.  jangan sesekali mengambil makanan rapu, makanan berminyak dan makanan bergula kerana kesemua makanan ini boleh menerukkan pembentukan ruam

9 comments:

  1. Tips yg berguna sebab skang sy kena chicken pox..gatal gilerr

    ReplyDelete
  2. Tip yg sgt berguna untuk saya sebab dah masuk hari ke dua chicken pox ni

    ReplyDelete
  3. tip yg bgs,...skg ni pon tgh kena chicken pox ni...seies mmg gatal tahap babun...

    ReplyDelete
  4. tip yg bgs,...skg ni pon tgh kena chicken pox ni...seies mmg gatal tahap babun...

    ReplyDelete
  5. aku terima dugaan mu yaallah...saye mengandung 33 minggu.doktor sahkan sye chken pox pagi tadi dgn adenye gelembung air dekat belakang tengkuk..jadi dapatlah mc seminggu...hati cume kuatir tkot ade komplikasi pada bayi. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum nie dah penah ke?sy ngah pergent gk 20 minggu...tp husben yg kna chicken pox....risau gk
      ..

      Delete
    2. Sebelum nie dah penah ke?sy ngah pergent gk 20 minggu...tp husben yg kna chicken pox....risau gk
      ..

      Delete
  6. Sy pregnant 6 weeks n now ngah mc bcz virus chicken pox...hopely xde ape2 kt baby....

    ReplyDelete
  7. tqvm ntok tips ni ye. skang ni pon tgh sesi nk pantang2 bagai from chicken pox :)

    ReplyDelete